Een geoptimaliseerde blog schrijven in 5 stappen
Wanneer je een blogartikel schrijft voor je website, doe je dat met een duidelijk doel voor ogen: mogelijke klanten naar je website lokken. Maar om daarin te slagen, moet je blog voldoen aan een aantal criteria: hij moet SEO-geoptimaliseerd zijn, vlot leesbaar en visueel aantrekkelijk. Bovendien moet je de nodige autoriteit creëren zodat Google je blog belangrijk genoeg vindt om hem hoog te ranken. Begint het jou ook te duizelen bij het idee aan al die vakjes die je moet afvinken?
Geen zorgen, hieronder geven we je een 5-stappenplan dat je voor elke blog kan gebruiken:
-
Begin gewoon te schrijven
Schrijf je verhaal op zoals het in je opkomt. Denk in eerste fase nog niet te veel na over structuur, schrijf je gedachten gewoon uit. Eens je eerste versie op papier staat, kan je gaan structureren, aanpassen en indien nodig inkorten. Misschien merk je wel dat een bepaald stuk van je tekst erg diep ingaat op een ander thema dan waar je blog eigenlijk over gaat. Gooi dat niet zomaar weg, maar sla het op in een ander bestand. Die content kan vast nog dienen voor een andere blog en met dat ene stukje tekst ben je misschien al halfweg je schrijfproces.
-
Optimaliseer voor zoekwoorden
Als je nog niet weet welke zoekwoorden goed scoren voor jouw activiteit, ga dan even aan de slag met de Keyword Planner van Google Ads. Zo krijg je een duidelijk beeld van de woorden waar mensen naar zoeken als ze iemand zoals jij willen vinden. Met dat lijstje kan je dan door je tekst gaan en controleren waar je woorden of woordgroepen kan vervangen door jouw zoekwoorden. Let wel op dat je hier niet in overdrijft. Het belangrijkste doel blijft een vlot leesbare tekst waar kandidaat-klanten iets aan hebben.
-
Optimaliseer je lay-out
We zeiden het al: mensen zijn doorgaans luie lezers, help hen dus een handje. Markeer de belangrijkste ideeën. Wat wij in deze fase ook regelmatig doen, is een zin waarin een stukje tekst in het vet gemarkeerd staat, lichtjes herwerken zodat je het vette stukje als een aparte zin kan lezen. Heel wat mensen scannen een blogartikel en beslissen dan om de volledige tekst wel of niet te lezen. Geef hen dus een paar goede redenen om jouw tekst alle aandacht te geven die hij verdient.
-
Optimaliseer je autoriteit met linkbuilding
Wanneer een webpagina doorverwijst naar andere pagina’s, dan wordt ze door Google als ‘belangrijker’ beschouwd. Hetzelfde geldt wanneer een andere pagina naar jouw bericht doorverwijst. Je kan je eigen autoriteit dus een handje helpen door van je blogbibliotheek een soort ecosysteem. Structureer je teksten zodanig dat je blogs naar elkaar doorverwijzen voor meer info over een bepaald onderwerp. Vermeld je in een blog over content marketing bijvoorbeeld SEO, verwijs dan door naar die andere blog op je website die volledig gewijd is aan SEO.
-
Visuals als kers op de taart
Mensen houden van beelden. Ze zeggen niet alleen meer dan woorden, ze slagen er ook veel beter in om onze hersenen te prikkelen. Hou dus de aandacht van je lezers vast met een aantal goed gekozen visuals.
Et, voilà! Je blog is nu helemaal klaar voor publicatie.
Wil je een optimaal bereik, let er dan zeker op dat je bij de online publicatie ook een goede meta titel en meta-omschrijving voorziet. Klinkt dat als Chinees voor jou? Geen zorgen, er is al een blog onderweg die hier ook binnenkort verschijnt.
Kan je intussen wat hulp gebruiken bij de planning en uitvoering van je contentstrategie? Neem dan zeker contact op met ons. Wij geven je content vleugels (ook zonder Red Bull).
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!